måndag 28 december 2009

A clutterfree existence - Köket.

Köket visade sig vara lätt som en plätt att rensa (kanske har det med min aversion för hushållsarbeten att göra, who knows...) 5 stora svarta sopsäckar senare är det en fröjd att öppna köksskåpen, man ser allt man äger och det finns en egen plats för allt. Mycket enkelt.

Jag började med vad jag tror de flesta har alltför mycket av: plastbehållare. Alla runda fick åka iväg på grund av att de tar mer utrymme än de är värda. Utrymme är värdefullt, plastburkar inte. Sedan slängdes de utan lock, de som inte var genomskinliga, fula och slitna, och slutligen var bara prydliga, genomskinliga fyrkantiga burkar med sina egna lock kvar. Jag sparade endast 7 av dem, en för varje veckodag. Fler än så behövs verkligen inte! Den dagen jag kan fylla 7 burkar med mat bör jag inse A) att jag har slösat bort tid på att laga mat istället för att göra något roligt B) maten hinner bli gammal innan den blir uppäten – se punkt A igen.


Därifrån tog jag itu med matlagningskärl. Hur många kastruller är nödvändiga? En spis har ju de facto bara fyra plattor och skulle mot förmodan en femte behövas så, håll i dig nu, går det att DISKA en av dem! Porslin då? Där tvekade jag faktiskt för första och enda gången, och orsaken var ett handgjort kaffekopps set jag fått av mamma. Har aldrig blivit använt på grund av att den är så hiskeligt ful (lila med guldkant) Det högg till i samvetet när alla handmålade delar for i högen som skulle slängas, men lättnaden var destu större. Aldrig mer skulle jag behöva se det lila glimma till från övre högra hörnet igen, Jippii!! Vardagsporslin – finporslin var nästa sak på agendan. Allt vardagsporslin slängdes. Har man bättre att använda skall det användas. Är man rädd att förstöra finporslinet kanske man borde fråga sig vem man sparar det för? Är det bara främlingar och obekväma släktingar som är värda det kanske? Borde man inte istället slösa det på dem man älskar mest – sin egen familj? Maya Angelou sa det bäst:

” If you have only one smile in you, give it to the people you love. Don't be surly at home, then go out in the street and start grinning "Good morning" at total strangers.”

Och så forsatte det. Två vispar? Neheej, man kan alltid diska eller skölja av den emellan och dessutom finns det en elvisp som kan användas. Mis-matchande set socker och gräddskål? När sjutton skulle jag ha så fint besök att en gräddskål skulle behövas till kaffet? Jag som ju just hade slängt bort den sällan använda kaffebryggaren på grund av att den inte värmde vattnet tillräckligt, och jag inte ens är en kaffedrickare överhuvudtaget... Lättad och halvt extastiskt över vad som kändes som mitt nya kök berättade jag om mina eskapader till mamma, (lämnade av naturliga orsaker bort vissa delar) som jag ärvt mitt samla-drag av, och fick kommentaren ”Men sparade du ingenting tills Elinor flyttar hemifrån?”

Njae, hon är ju visserligen redan 11, definitivt redan på väg hemifrån, och porslin är ju sååå dyrt liksom. I rest my case...

To be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar