tisdag 8 december 2009

A clutterfree existence...

Min historia började så här: Jag var på besök och det första som slog mig när jag steg in genom dörren var ”men snälla vän så fruktansvärt smaklöst...” Snällt att tänka så, nej visst inte - men destuvärre var det sanningen. Överallt möttes man av 80-talets urblekta pasteller kombinerat med det chockblåa från 90’talets början. Ljuslyktor var man än såg och det hela kröntes med ett monster till flatscreen-TV, inklämd i en mininal bokhylla, fylld av tomma flaskor i olika former, och diverse okoordinerat bråte. Förståss, som om inte klyschan var uppenbar nog hänger det något som liknade mammas gamla avlagda volanggardiner i fönstret. Skulle jag ha sett det där hemmet innan jag bekantade mig med personen, skulle mina fördomar ha rusat lååångt iväg med mig, det är en sak som är säkert! Det fanns ingenting som påminde om hennes personlighet eller intressen i det hemmet. Denna härliga personlighet – i den röran. Jag fick det inte att gå ihop.


Det hela gjorde mig mycket fundersam, jag kunde helt enkelt inte släppa de kolliderande intrycken. Vidare, hur reflekterar mitt eget hem min personlighet? Om en mans hem är hans borg - i vilket skick var då min vallgrav? Ett hem bör ju vara ens oas, en lugn vacker oas i det övriga ovädret. Jag insåg att även jag hade en hel del jobb att göra. Efter åratal av en existens som fattig ensamstånde studerande förälder har mitt hem byggts upp av olika hand-me-downs, egna lösningar och billiga möbler. Hur jag än skulle försöka kan jag inte klämma in mer möbler, och de jag har behållt har smält ihop i nån sorts bekväm bohemisk stil som jag faktiskt inte kan beskriva. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av heminredning, men har alltid följt ett tips; om man inte gillar det, varför behålla det? Men det har gällt möbler, och även där kan man säkert förenkla och slänga ut nåt. Jag är ingen större ”slarva”, men jag insåg att jag däremot är en ”samla”. Prylar, grejer, saker som kan vara bra att ha, har invaderat mitt hem.

Hjälp behövdes alltså, och min vana trogen vände jag mig till nätet. På Marelisas Abundance Blog (länk i listan till höger) fanns verkligt nyttiga tips.

1.Ge ett syfte för varje rum i ditt hem, och bestäm dig för hur du vill att det rummet ska kännas och upplevas.
2.Specifiera de olika ytorna inom det rummet och se till att den aktivitet som skall ske där har allting nära till hands

När man gjort det skall man börja tänka som William Morris lär ha sagt: "Have nothing in your home that you do not know to be useful and believe to be beautiful". Så ta en ordentlig titt på allt du har och ställ dig följande frågor:

Har den här saken en nyckelfunktion i ditt dagliga liv?
Skänker det dig glädje?
Har du en annan som är bättre?
Har du använt den här saken det senaste halvåret?
Har det ett sentimentalt värde?

Nu ska jag alltså börja rensa i mitt bråte, så gott det går. För det finns en positiv sak med att rensa ut: man gör plats för annat, hoppeligen mera givande saker i ens liv. Och varför inte börja 2010 med att göra plats för positiva förändringar?!


(to be continued...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar