tisdag 18 maj 2010

Wonderful world of shoes

Jag är en riktig skofantast! Visserligen en något begränsad sådan, men ändå. Med storlek 43 i damstorlek är utbudet ganska obefintligt, så vi kan säga att jag lever på hoppet. Satt och försökte att inte vara så produktiv en dag och började tänka på vilka dojjer man har haft, och faktiskt är det några man minns. Den stackaren som trodde detta blir ett inlägg i mode har sorgligt fel. Namn som Manolo Blahnik, Christian Louboutin, Jimmy Choo, Dior, Balenciaga eller Proenza Schouler kommer inte att nämnas. Varför? ... Ha,ha! Skojjar du?... Detta är min anti-skomode lista, för det är det enda som jag kan uttala mig om.

Träskor! Ah, vilka minnen. Ett av mina första är en av dessa i skallen och lite medvetslöshet. Stockholms förorten hade hälsat dalatösen välkommen.


Crocs. Jag bryr mig inte i att modepolisen kommer att lyncha mig - detta är det bekvämaste som finns. Punkt slut. Dottern kom hem med Crocs i gummistövleform - lätta som en fjäder och jag är bara 'Var får jag tag i likadana?'
Ballerinaskor. Jättesöta. På en tonåring. Gjorde misstaget att köpa ett par i helgen, hittade juh ett par i storlek 42 som jag kunde packa mina fötter i. Inte så gulligt, nej. Inte alls.

Skulle fötterna inte svettas så syndaflodsaktigt i dessa skulle de annars vara mina favoriter. Kan någon säga fotsvett? Vi kallade dem globetrotters i min barndom, men vad de kallas på riktigt vet jag inte.

'Kinadojjer', eller Kung Fu slip-ons som jag lärde mig att de hette på nätet. Vem har inte haft ett par sådana? Och varför hade vi ett par sådana? Vad tänkte vi på? Tänkte vi överhuvudtaget alls?

Boots. Yeehaaw... Representerade länge landsbygsbor eller rockabillys för oss stadsbor. När jag flyttade till landet gav jag efter och skaffade ett par. I mocka. Nånsin försökt få bort koskit från Mocka? Näe, inte jag heller. Ingen succé och får ingen repris. Har fortfarande wanna-be a cowboy intryck hos mig.

Shitkickers. Need I say more?


2 kommentarer:

  1. Jag älskar skor och skulle gärna gå i högklackat, men mina fötter har blivit så breda att jag skulle lida fruktansvärt, det finns inga vackra skor som passar längre. Tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Ja du Lisa, det är ett bekant problem! Har samma själv, och det betyder alltså dubbel-trubbel i mitt fall som har både långa och breda fötter.
    Vi bredfotade får trösta oss med att vi står stadigt istället ;P

    SvaraRadera