onsdag 14 oktober 2009

Surt sa räven, skitsurt säger jag!

Det är en underbar senommarkväll i Augusti. Månen hänger fet och frodig högt på himlen, nattluften är rå och fuktig efter dagens hetta. Sommarnatten är precis lagom för lite nattfotografering. Fnissande och förväntansfulla har vi minutiöst kontrollerat att allting är med oss; stativ, kamera, obejktiv och extra belysning, cigaretter och Pepsi-max. Dottern sitter gäspande i baksätet med sin spökmundering. Humöret och motiveringen är på topp. Jepp, allt är under kontroll.

Som tjuvar i natten kör vi sakta in på en avlägsen grusväg, förbi sovande hus, mot de fria landskapen. Vid en åker stannar vi till, månen lyser flörtande genom en öppning i skogen och jag känner att just det måste jag få förevigat. Efter ett antal tester är jag äntligen redo att ta den perfekta bilden, inställningarna borde nu vara på rätt nivå. Jag trycker ner knappen – och inget händer.

Batteriet är slut.
Jag har inget annat.
Blir irriterad?
Blir irriterad!

”Vad var det där?” Det prasslar lite i diket. ” Mamma, titta! En räv!!” Klick, klick,klick... Mannen M:s kamera går varm medans en mycket vacker rödräv käkar grodor i vår närhet. Tydligen står vi mitt i smörgåsbordet. Den verkar helt oberörd av vår närvaro, kommer bara närmare och närmare. Mannen M:s stativ ser intressant ut. Efter några utfall utgår räven med segern. Stativet är helt enkelt för fegt för att ge tillbaka. Efter några smakbitar på skummet runt benen lämnar räven oss med en sista drill. Det luktar rävpiss hela vägen hem


Denna stackars bild är en av testbilderna. Får duga. *rycker på axlarna*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar