onsdag 28 april 2010

Gegg mellan fingrarna.


Som de flesta vet är min stora fröjd här i livet hushållsarbete, och speciellt då matlagning. Här är ett recept som inte ens jag kunde misslyckas med, och som därför bör spridas med allmänhetens bästa i åtanke. Jag menar, om JAG klarar av det...

HAVRESEMLOR (Länk till fler brödrecept.)

3 dl havregryn
1 dl rågkross
2 dl havrekli
1 l kokande vatten
Koka upp vattnet och slå det över grynen. Rör om.

2 dl mjölk eller vatten
100 g jäst
1 dl olja
1 dl sirap
2 msk salt
500 g jästbrödsmjöl
ca 800 g vetemjöl

Låt grynblandningen svalna (37 C). Tillsätt 2 dl vatten eller mjölk, smula ner jäst. Tillsätt sirap, olja och salt. Rör om. Tillsätt mjöl lite i taget. Degen skall släppa degskålen. Forma till semlor. Låt dem jäsa till sin dubbla storlek. Grädda i 200 C ca 10-12 minuter.

Fyra plåtar à nio semlor vardera blev det. Jag bytte ut både rågkross och havrekli till annat som fanns i skåpet (risflingor och spelt, lite mera havregryn), och ändå lyckades receptet. Fem tummar av fem möjliga! Eller ska vi säga fem slevar? Njae, lite orginalitet ska vi väl kunna åstadkomma! Fem tummar i handen utav två möjliga? Två tummar upp utav möjliga två tummar i handen. Ja, det låter bättre, skalan blir rätt också.
Två tummar upp utav möjliga två tummar i handen blir alltså betyget.

2 kommentarer:

  1. Haha du tycks vara lika förtjust i matlagning som jag. Hos oss är det mannen som kokar, till all lycka, annars skulle vi väl svälta ihjäl!

    SvaraRadera
  2. Ja Lisa, hushållsarbete är så inte min grej. Mer ett nödvändigt ont. Tur det finns fler fruntimmer med samma defekt där ute! :)

    SvaraRadera