torsdag 8 april 2010

Grisen i säcken - eller - Mitt liv som gris

Att jag inte är särskilt kvick av mig är ett av livets små irriterande faktum. Det, och min klumpighet. Något tungt, ångdrivet är en mer korrekt beskrivning. Ett ångdrivet lokomotiv kanske? Något som långsamt får upp farten och sen dundrar på, högljutt och ostoppbart?
Nej, nu vet jag – ett långkok!Långkok för segt kött (Oui, moi - seg). Smaklös, men mör. Matlagningsanalogin är, enligt mig själv förståss, ovanligt fiffigt utvald – den uppgift jag hyser mest aversioner inför, använd till att diskret beskriva hur helsikes förbannad och trött jag är. Lysande!


Jag har puttrat på i lugn takt nu i 2,5 år, mör har jag varit sen förra sommaren. Så därför blev chocken stor när kocken säger att han inte ens försökt titta på något nytt kök under all denna tid jag har puttrat på. Att han trivs med sitt jobb som vardagskock i Hell’s kitchen och som celebrity-chef i mitt under helgerna. Han är alltså en mycket nöjd kock, köksvis. Men han måste nog vara van vid en annan sorts råvara, för här har han verkligen köpt grisen i säcken. Tackat och tagit emot, utan att inse det som sprattlade i säcken inte var en viljelös morsgris, utan ett vildsvin.


Grejen är den, att det här vildsvinet, egentligen totalt obegåvat vad gäller tålamod, har puttrat på i välvillighet för länge. Försökt bevara nåt intressant för smaklökarna och ändå smälta behagligt i gommen, för kocken har varit värd det. Men vildsvin är inga spädgrisar, och även om det här vildsvinet lyckats bete sig som en en längre tid är spädgrismentaliteten inte en del av dess personlighet, och livet som helgmåltid har inte fyllt dess grundläggande behov. Men nu är kompromissernas tid förbi. Nu när varken seg, mör, överkokt eller sönderkokt längre är tillfredställande beskrivningar på detta vildsvins sinnestillstånd – drar vi upp värmen, byter till stekpanna – och det kokta fläsket är stekt. Detta vildsvin kommer antingen att ta bort sig själv från helgmenyn, eller kräva att kocken väljer kök en gång för alla. Om inget annat kan man ju alltid bli vegan. Uäck...

P.S. Jag slapp livet som vegan, vilket är en jävla tur med tanke på att jag hatar grönsaker.

P.P.S. Vildsvinet är fortfarande tämjt.

1 kommentar: