fredag 5 juni 2009

LÄSLUST


Jag sitter just och läser Stephenie Meyers serie om vampyren Edward och tonårstjejen Bella. Jag vet, det låter inte riktigt som nåt en 30+ borde läsa, nån simpel tonårsserie. Och det är precis vad det är också, men jag kan ändå inte lägga bort böckerna. Första boken tog mig 48 timmar att plöja igenom på engelska, minus arbetstimmar och gymtid.

Obsessed? Moi??

1/4 av min sommarlektyr försvann i ett nafs, och jag har 1,5 månader kvar tills semestern ens börjar... Smart? Nja... kanske inte en av mina ljusaste stunder. Jag borde aldrig ha öppnat bokpaketet, men det är lätt att vara efterklok. Nu kan jag INTE lägga ner böckerna! Det började med att jag och Mannen M såg filmen "Twilight" en kväll. Jag satt ihopkurad i mitt hörn av soffan, kroppen spänd som en fiolsträng. Grät de, grät jag. Skrattade de, skrattade jag. Jag var lika förälskad, lika frustrerad, lika lycksalig. (Min inlevelseförmåga är något absurd, och föremål för ständiga kommentarer. Jag försvinner helt in i filmen, men mer om det nåt annat inlägg.) På morgonen såg vi filmen igen - fortfarande lika bra. Efter det satt den som etsad i mitt huvud, och att släppa taget var otänkbart.

Att läsa första boken var som att återse en god vän. Filmen hade förtrollat mig, och boken, ja den gjorde bara saken värre. Jag har alltid haft en svaghet för fantasy-genren, och vampyrer ligger högt i topp på den listan. Blanda den skamlöst med tonårs-romantik och en fräsch approach på vampyrer, och så har du mig sittandes här -alldeles såld! Det är länge sen jag har varit så här extatisk över en bok. Sist var det Paulo Coelhos böcker som slukade mig helt, och trots att gapet i kvalitet och substans mellan dessa båda författare är större än vi borde ge oss in på, njuter jag helhjärtat, och låter mig villigt absorberas.

Klockan halv ett i natt påbörjades bok nr 2, "New Moon" och redan en timme senare rullade den första tåren nedför min kind.

Den rätta sortens tårar, mind you! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar