tisdag 9 mars 2010

Mellan öronen på folk och fä

Att liberaler och ateister är smartare än genomsnittsbefolkningen är nu kanske ingen nyhet för de flesta. Har man en gång lärt sig att använda huvudet brukar det visa sig. Men du gumman är för ung för att lägga det här på minnet, så därför vill jag ha det sparat här på bloggen, så att du någongång kan hitta det.
Det här är samhällsforskning det, gumman min! Snälla, Söta - Bli inte en konservativ ung vuxen när du blir stor! Ifrågasätt allt - även mig! (Nu låter det ju som att jag kan och vet allt, och ... Tjah, det gör jag juh... *rycker på axlarna lite nonchalant*) Det som finns mellan dina öron är mer värdefullt än guld, mer livsbejakande än vatten och luft. Använd det! Pleeez....för mammas skull?!


Så här skrev ÖT den första mars 2010:

"Undersökningen är gjord av utvecklingspsykologen Satoshi Kanazawa, rapporterar CNN.

Forskningsresultatet baseras på en omfattande undersökning som visar att personer som karaktäriserar sig själva som liberaler och ateister i genomsnitt har ett högre IQ än normalbefolkningen. Ateister når i genomsnitt upp till ett IQ på 103, medan personer som karaktäriserar sig som troende stannar på ett genomsnitt på 97. Gruppen konservativa unga vuxna har ett IQ-genomsnitt på 95.

Satoshi Kanazawa säger till CNN att skillnaden inte är förbluffande, men ändå tillräckligt stor för att vara av statistisk betydelse.

Undersökningen kommer att publiceras i sin helhet i Social Psychology Quarterly."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar